Har ju innan skrivit om hur viktigt det är att ha ett bra CV att skicka in då du söker jobb, men det är inte det enda. Du behöver även ha med ett personligt brev. Det oavsett om du söker via rekryteringstjänst, läs mer här, eller på annat sätt. Du bör först se över annonsen du fastnat för och se vad det är de vill ha. Det så att du kan lista upp och jämföra det med vad du kan. Kanske de söker någon med särskild kompentens eller en viss personlig egenskap. Se till att du skriver dig en lista på vad det är för erfarenheter, kunskaper och tidigare resultat som är mest relevanta för tjänsten du söker. Sedan är du redo att skriva ditt personliga brev
Ett personligt brev ska inte vara allt för personligt. Du ska inte skriva om att du var med i scouterna som sjuåring eller att du har två hundar och älskar att segla. Du bör börja med att skriva varför du söker tjänsten samt motivera varför du är rätt person för jobbet. Sedan kan du börja sälja in dig genom att lyfta det du själv tidigare listat.
Visst kan du nämna något personligt, om det har relevans för jobbet. Slutet på brevet bör vara en uppmaning på att de ska kontakta dig eller att de ska kalla dig till intervju.
Se även till att brevet är rättstavat. Så låt det ligga en stund efter du skrivit det och sedan kan du korrekturläsa det. Ett tips är att också låta någon annan läsa det för att hjälpa dig hitta eventuella stavfel och föreslå ändringar eller ytterligare erfarenheter som kan vara bra att lyfta.